zaterdag 17 februari 2024

Luchtkastelen

Stukje op Joop.nl, waar iemand een soort sprookje schrijft over hoe KLM nu bezig is de luchtvaartmarkt in Indie bezig is te veroveren:


Op zich allemaal niet zo spannend en ook een beetje... een dom artikel, vind ik.
Het gaat mij nu echter om dit comment:


Het is een wonderlijk soort afschuiven van verantwoordelijkheid van "de burger". Je kunt de verantwoordelijkheid om je te informeren niet zomaar afschuiven naar een mogelijke bron. Een burger heeft ook zelf een verantwoordelijkheid om zich te informeren. Als iemand zegt "ik krijg lees nieuws alleen op facebook" dan is dat een keuze.

Het doet mij denken aan wat ik ooit een dochter moest toevoegen, toen we met Wiskunde bezig waren: "ik kan jou niet iets leren; niemand kan jou iets leren - je kunt alleen jezelf iets leren". Wat een waarheid als een koe is. Het lijkt er, ook in discussies na de "monsteroverwinning van de PVV", op dat sommige commentatoren hetzelfde denkraam hebben als mijn dochter van 14 toen: "de media" zijn verantwoordelijk voor deze overwinning, omdat "de media" de mensen niet juist zouden hebben geïnformeerd. Nou ligt er zeker een verantwoordelijkheid bij de media. Maar mensen hebben die ook zelf. 

(Ik zet "monsteroverwinning" tussen haakjes, omdat het natuurlijk helemaal niet zo'n grote overwinning is. Ja, ik had graag gezien dat GL ipv de PVV zo groot was geworden, natuurlijk en in de huidige verhoudcingen is 37 zetels groot, maar historisch gezien valt dat best mee.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Storm Beryl totaal buiten elke schaal

Iedereen die nog wilde twijfelen aan de klimaatcrisis: ik geef u storm Beryl. Totaal buiten alle "normale" stormen. Maar blijf het...