woensdag 22 mei 2024

Jiska reist en werkt regelmatig in haar camper: “Ultieme vrijheid”

Kampermeisje geniet van het leven!


Op een site die claimed: "Het kan wel: groener, eerlijker en leuker leven".

Kijk, ik vind dat iemand moet doen waar 'ie zin in heeft hoor. Prima. Maar claim dan op zijn minst niet dat dit groen of eerlijk is. Ik had een comment gegeven:

   

Ik blijf me sterk verbazen over dit soort artikelen op dit soort sites. Als dit iets *niet* is, is het groen en eerlijk, laat staan duurzaam. Leuker – dat wel, doet het ook lekker op Insta, natuurlijk. Maar je hebt een *veel* grotere voetafdruk dan nodig. Je bezet immers ook een huis, want ja, je wil ook wel eens wat ruimte, en je hebt de materialen nodig voor je campertje. Dat natuurlijk nog gewoon diesel rijdt.

Het is het verlangen naar luxe, vrijheid etc etc – ten koste van de planeet.

Dit is niet groen, noch eerlijk, maar uitsluitend leuker voor een super kleine doelgroep. Daarmee draagt dit artikel bij aan het waaniedee dat dit een haalbaar ideaal is voor een ieder die dat zou willen. Noem mij een zure boomer, als je wil, maar dit artikel geeft precies aan wat er mis is. Duurzaam *lijken* is iets heel anders dan duurzaam *doen*.

Twee dagen later:

Tja...

Even later kwam ik dit artikel tegen:


op het overigens interessante Netherlands Interdisciplinary Demographic Institute. Het blijkt moeilijk om uit te zoeken hoeveel mensen op deze manier ronddobberen over onze aardbol.

Vast staat wel dat ze de boel niet groener of eerlijker maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Storm Beryl totaal buiten elke schaal

Iedereen die nog wilde twijfelen aan de klimaatcrisis: ik geef u storm Beryl. Totaal buiten alle "normale" stormen. Maar blijf het...